Tuesday, March 9, 2010


ASSAM JAWA – Program Tahsinul Quran anjuran Akademik Zakat Selangor (Azas) memberikan peluang kepada golongan asnaf dan mualaf di daerah ini untuk mempelajari al-Quran dengan cara sistem pengajaran kaedah Al-Bada.

Perunding program, Mohamad Fairus Abu Bakar berkata, ia adalah program kali pertama diadakan sebanyak 6 sesi bermula 7 Februari lalu dan tamat 8 Mac yang disertai 120 orang terdiri daripada golongan dewasa dan kanak-kanak.

Menurutnya, cara pembelajaran yang diajar sepanjang program tersebut menggunakan sistem genius dan belajar membaca al-Quran di mana tamat sahaja kursus mereka akan tahu untuk mengaji.

“Ada juga golongan dewasa yang tidak tahu mengaji dan apabila tamat sahaja kursus ini, mereka sudah mula mengenal huruf serta boleh mengaji dengan baik.

“Objektif program ini adalah untuk membanteras mereka yang buta al-Quran terutama mereka yang kurang mengambil berat tentang mengaji,” katanya kepada Sinar Harian.

Beliau berkata, kewujudan sifat malu mereka untuk belajar mengaji itu tidak timbul kerana apa yang penting belajar mengaji al-Quran itu adalah asas paling utama dalam agama Islam sebagai bekalan di akhirat kelak.

“Dalam program ini, kita membuat enam kumpulan dan setiapnya mempunyai tenaga pengajar supaya pendekatan pembelajaran mengaji al-Quran mereka akan lebih mudah difahami.

“Malah, peserta ini begitu semangat dan masing-masing memberikan tumpuan yang sepenuhnya semata-mata untuk belajar membaca al-Quran dengan sebaiknya,” katanya.

Mohamad Fairus berkata, diharapkan mereka yang mengikuti kursus ini dapat memanfaatkan dengan sebaiknya dan sentiasa terus mengamalkannya supaya pembelajaran mengaji itu dijadikan sebagai salah satu aktiviti harian.

“Walaupun mereka ini adalah golongan asnaf dan mualaf, tetapi ilmu keagamaan yang dipelajari ini memberikan makna cukup mendalam dalam kehidupan keluarga,” katanya

No comments:

Post a Comment